Jak wybrać pierwszy samochód?

Wybór pierwszego samochodu to zadanie, które często sprawia sporo kłopotu. A to głównie ze względu na brak wcześniejszych doświadczeń z samochodami używanymi oraz ograniczony budżet.

 

Dużo zależy też od tego, w jakim momencie życia kupujemy pierwsze auto. Możemy przecież zrobić prawo jazdy w wieku 18 lat i od razu kupić pierwszy samochód. Możemy też zrobić prawo jazdy, ale z zakupem poczekać, bo przecież w mieście, do pewnego stopnia można dać sobie radę bez własnego auta. Są też i tacy, którzy kupują samochód i wyrabiają prawo jazdy dopiero wtedy, gdy jest to konieczne - na przykład, gdy spodziewają się dziecka.

 

Jaki kupić samochód, aby był odporny na błędy świeżo upieczonego kierowcy, przysparzał jak najmniej problemów i jednocześnie spełniał swoją funkcję?

 

 

Założenia przy wyborze auta

Jakie założenia najlepiej przyjąć przy wyborze swojego pierwszego samochodu? Każdy ma inne potrzeby, ale jeśli zależy nam na tym, by kupić auto jak najtaniej - upewnijmy się, że odpowiada ono dokładnie naszym oczekiwaniom i starajmy się nie wychodzić poza ich obszar.

 

Możemy bowiem skończyć ze starszym samochodem, który może i będzie większy, szybszy i lepiej wyposażony, ale ostatecznie będzie dla nas udręką. Będzie zużywał więcej paliwa oraz wymagał częstszego serwisowania i większych nakładów finansowych.

 

Najlepiej kierować się prostą zasadą - określamy budżet, a później szukamy jak najmłodszego samochodu, który się w nim zmieści. Warto pamiętać, że czas na samochody używane czy nowe, za którymi wszyscy będą się oglądali na ulicy jeszcze przyjdzie i skupić się na priorytetach. Być może ten moment nadejdzie nawet szybciej, jeśli zaczniemy od czegoś tańszego, ale niezawodnego.

 

Jakie samochody będą odpowiadać na jakie potrzeby?

 

Samochody używane - Segment A

Jeśli Skoda Citigo jeszcze nie jest klasykiem dla młodych, to z pewnością powinna być. Zmieści się w prawie każdym budżecie - a już na pewno tym najpopularniejszym, czyli ok. 18-20 tysięcy zł. Ceny pięcioletnich modeli zaczynają się już od ok.15 tysięcy złotych, dotyczy to najczęściej byłych aut firmowych o sporych przebiegach. Możliwe jest także kupienie Citigo już za 20 tysięcy zł. z przebiegiem typowym dla samochodu miejskiego - poniżej 100 tysięcy km. Jeśli chcemy mieć samochód niezawodny, czyli jak najmłodszy - samochody miejskie są dobrym pomysłem, ponieważ nie są z reguły intensywnie eksploatowane.

 

Egzemplarze Citigo z początku produkcji nadal wyglądają nieźle. Po faceliftingu model ten został wyposażony w reflektory diodowe. Skoda Citigo ma zestaw 4 drzwi, bagażnik o pojemności 251 litrów i dostarcza niezłych wrażeń podczas jazdy. Przede wszystkim jednak łatwo ją zaparkować - a to dla wielu nowych kierowców duży atut. Także dla tych bardziej doświadczonych - dzięki temu nie tracimy tyle czasu na poszukiwanie miejsca parkingowego w mieście.

 

Wnętrze nie przyprawia o zawrót głowy, a na brak miejsca nie będą narzekać tylko kierowca i pasażer z przodu, ale z drugiej strony - nie musimy nim jeździć w długie trasy z kompletem osób na pokładzie. W mieście wyśmienicie da sobie radę.

 

Jakie inne miejskie samochody używane godne są polecenia? Top 5 według użytkowników AutoCentrum to: Skoda Citigo, Volkswagen Up!, Kia Picanto, Fiat 500 i Suzuki Splash.

 

Auta używane - Segment B

Skoda Citigo to samochód wybitnie miejski. Co wybrać jednak, jeśli chcemy częściej jeździć w dłuższe podróże? Samochody miejskie z segmentu B będą do tego celu doskonałe. Należy do nich Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Opel Corsa, Peugeot 208 oraz inne w tym rozmiarze.

 

Weźmy pod lupę jeden z wymienionych modeli - Seat Ibiza. Jest dość prosty, jeśli chodzi o wyposażenie i jakość wykończenia, ale jego atutem jest to, że ma klimatyzację oraz komputer pokładowy. Pod maską przykładowego egzemplarza znajdziemy silnik benzynowy 1.4 o mocy 86 KM.

 

We wnętrzu znajdziemy także dzieloną kanapę, odtwarzacz CD, ESP i cztery poduszki powietrzne. Dla młodych rodzin plusem będą mocowania fotelików Isofix. Egzemplarz, któremu się przyglądamy to samochód używany z 2013 roku. Doskonale da sobie radę w mieście - bo nie będzie szczególnie trudny w parkowaniu, ale też nie będzie uciążliwy na długich trasach. Jeśli planujemy często wyjeżdżać, można rozważyć mocniejszy silnik lub nawet silnik Diesla.

 

Tak samochody segmentu B wyglądały w 2013 roku, a jak jest teraz? Spójrzmy na nowego Volkswagena Polo. Ten samochód bardzo urósł - ma już wymiary starszego kompaktu. Chociaż testowana przez nas wersja ma dość podstawowe wyposażenie, na pokładzie innych wersji Polo znajdziemy wirtualne zegary, system multimedialny z dużym ekranem i łącznością z internetem, aktywny tempomat oraz wiele innych udogodnień.  

 

Dla świeżo upieczonych kierowców takie Polo może być dość drogie, ale za parę lat może okazać się ciekawym wyborem. Ten samochód to dobre wyposażenie i sensowne gabaryty w rozsądnej cenie.

 

W segmencie B warto sprawdzić także te samochody używane: Hyundai i20, Suzuki Swift, Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Ford Fiesta, Peugeot 208, Dacia Sandero, Kia Rio i Chevrolet Aveo.

 

Segment C

Gdy oczekujemy, że samochód będzie uniwersalny, najlepiej sprawdzi się segment C, czyli auto o popularnym nadwoziu typu hatchback. Pierwszy wybór to zazwyczaj Golf - synonim samochodu kompaktowego.

 

Jego rozmiar sprawia, że parkowanie w mieście nie przysparza większych problemów. Golf spokojnie da sobie także radę na długich trasach, nawet z kompletem dorosłych na pokładzie. Ilość miejsca dla pasażerów jest w optymalna – podobnie sprawa wygląda z wielkością bagażnika, który mieści 380 litrów.

 

Golf zawsze był zaawansowanym technicznie, dobrze wyposażonym samochodem. W aktualnej generacji znajdziemy wiele systemów aktywnego bezpieczeństwa, wirtualny kokpit, aktywne zawieszenie, system multimedialny z Internetem i dużym ekranem dotykowym.

 

Być może najnowszego Golfa świeżo upieczony kierowca nie kupi, ale biorąc pod uwagę fakt, że generacja VII jest na rynku już od 2012 roku, w miarę nowego Golfa kupimy już za 30 tysięcy zł. Dobrze jest pamiętać, że w tym samym budżecie dostaniemy dobrze wyposażone auto tego modelu generacji VI.

 

Jeśli naszym celem jest kupić Golfa, nawet nieco starszego, zmieścimy się właściwie w każdej kwocie. Golf zawsze będzie prezentował wysoki poziom wśród porównywalnych kompaktów. Ten model to sprawdzone rozwiązanie w przypadku pierwszego samochodu.

 

Renoma i popularność Golfa sprawia, że jego cena na rynku samochodów używanych utrzymuje się na korzystnym dla klientów poziomie. Nawet w przypadku najmłodszych samochodów.

 

Ciekawą opcją w tym segmencie może być także Fiat Tipo. Nie ten z lat 90-tych, ale model nowej generacji. Można go kupić nawet za mniej, niż 50 tysięcy zł. Egzemplarze z początków produkcji już teraz kosztują nieco poniżej 40 tysięcy zł., a niedługo będą jeszcze tańsze.

 

Tipo urzeka przede wszystkim prostotą, ale nie bezwzględną - ma klimatyzację, parę systemów bezpieczeństwa i może być wyposażony, np. w system multimedialny Uconnect albo aktywny tempomat. Występuje w nadwoziu sedan, hatchback i kombi, a jeśli szukamy niskiej ceny, należałoby wybrać właśnie sedana.

 

Z pewnością już niedługo będzie to bardzo ciekawy wybór dla świeżo upieczonych kierowców. Niemały, prawie nowy i dość tani. Nie powinien nastręczać zbyt wielu problemów.

 

Innymi szczególnie często wybieranymi modelami z segmentu C są: Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia, Volkswagen Golf i Renault Megane.

Auta używane z wyższych segmentów

Poszukując dla siebie pierwszego samochodu, najlepiej skupić się na wyżej wymienionych segmentach A, B i C. Auta z wyższych segmentów mogą być trochę trudniejsze w prowadzeniu i parkowaniu. Co więcej, przy ograniczonym budżecie będziemy musieli kupować samochody starsze i mocniej wyeksploatowane. A to może oznacza większe prawdopodobieństwo usterek i konieczność napraw.

 

Jeśli jednak budżet nie jest naszym ograniczeniem, odpowiedni może być Porsche 718 Boxster. Jazda nim będzie wymagała rozwagi, a najlepiej jeśli będą jej towarzyszyć regularne szkolenia w ośrodkach doskonalenia techniki jazdy. Jednak jazda bez dachu, z przyjemnie mruczącym silnikiem typu boxer przy nadal niewielkich wymiarach samochodu mogą sprawić, że tak stawiane pierwsze kroki za kółkiem będą wyjątkowo przyjemne.

 

Podsumowanie

Wybór pierwszego samochodu nie musi być trudny. Wystarczy określić swoje potrzeby i wybrać taki model, który je spełni oraz przysporzy jak najmniej problemów. Oczywiście poszczególne egzemplarze w ogłoszeniach mogą mieć różną historię, ale im ta historia będzie krótsza, tym większe prawdopodobieństwo, że nasza pierwsza przygoda z samochodem będzie dla nas pozytywna.

Używane samochody dla młodych kierowców!

Osobowe i użytkowe auta programu Das WeltAuto to używane samochody, w których przebieg, historia oraz stan techniczny zostały dokładnie sprawdzone. Benzyna, diesel, różny rok produkcji, modele takich marek jak: Volkswagen, Skoda, SEAT, Audi, Mercedes, Toyota, BMW to tylko część tego, co oferujemy. Nasze auta przetestować możesz na jeździe próbnej. W Das WeltAuto skorzystasz z gwarancji, ubezpieczenia oraz dedykowanych opcji finansowania.  Zobacz wszystkie ogłoszenia i znajdź swoje pierwsze auto!