Czy ekojazda szkodzi silnikowi?

Ekojazda może być odpowiedzią na wszystkie nasze problemy z użytkowaniem samochodu. Chcesz, żeby części wolniej się zużywały? Stosuj zasady ekojazdy. Chcesz więcej oszczędzić, czyli żeby samochód zużywał mniej paliwa? Ekojazda. Chcesz dołożyć swoją cegiełkę do ograniczenia zanieczyszczeń w miastach? Ekojazda.

 

Powstaje jednak pytanie - czy ekojazda jest zdrowa dla silnika? Dowiecie się więcej z tego poradnika.

 

Podstawowe założenia

Zanim zaczniemy, przypomnijmy sobie, czym właściwie jest ekojazda, czy też ecodriving. To zbiór zasad określających jak prowadzić samochody, aby ograniczyć zużycie paliwa. W myśl tych zasad powinniśmy przewidywać sytuację na drodze i hamować wcześniej, najlepiej za pomocą silnika, stopniowo redukując przełożenia. Powinniśmy też wolniej przyspieszać i unikać jazdy z gazem wciśniętym w podłogę. To też wiąże się z kolejnym aspektem – jak najwcześniejszym wybieraniem możliwie najwyższego biegu.

Jazda na niskich obrotach i skutki dla silnika

Wiele osób twierdzi, że silniki nie lubią jazdy na zbyt niskich obrotach. Z czego to wynika? O ile jazda ze stałą prędkością na wysokim biegu nie jest szkodliwa - przynajmniej nie, gdy bierzemy pod uwagę samochody używane z nowszymi silnikami, które są już do tego przystosowane - tak podczas próby przyspieszania z niskiego zakresu obrotów, poczujemy czasem szarpanie.

 

To jest faktycznie szkodliwe dla silnika. Gwałtowne przyspieszanie przy zbyt niskich obrotach wywołuje tzw. spalanie stukowe, które obniży trwałość naszego silnika i może nawet prowadzić do awarii. Dlatego też - zgadza się - ze stałymi prędkościami powinniśmy poruszać się na możliwie jak najwyższym biegu, ale do szybkiego przyspieszania należy go zredukować.

 

Częsta jazda na bardzo niskich obrotach może też znacząco obniżyć trwałość koła dwumasowego, co doprowadzi do dość kosztownej naprawy. Podobnie jest z turbosprężarkami, szczególnie tymi o zmiennej geometrii. Brak możliwości rozpędzenia raz na jakiś czas takiej sprężarki doprowadzi do zbierania się nagaru i sadzy, a to z kolei zaburzy jej działanie - będzie zawsze wykorzystywać spaliny maksymalnie. Stąd, kiedy wreszcie mocniej przyspieszymy, ciśnienie doładowania może być niebezpiecznie wysokie i uszkodzić turbosprężarkę - a nawet silnik.

 

Układ wydechowy

Ekonomiczna jazda nie wpływa też zbyt dobrze na układ wydechowy, szczególnie gdy chodzi o samochody używane z silnikami Diesla. W ten sposób możemy zapchać zawór EGR, zatkać katalizatory, czy filtry cząstek stałych.

 

W układzie wydechowym zbiera się też woda, która jeśli nie będzie miała okazji zostać „wydmuchana” z wydechu lub odparować pod wpływem działania wyższych temperatur, przyczyni się do rdzewienia układu wydechowego od wewnątrz.

 

Bieg jałowy i hamowanie silnikiem

Kolejny aspekt – jak wpływa na samochody jazda na biegu jałowym. To nie szkodzi, bo naprężenia w silniku, czy w elementach przeniesienia napędu nie są wtedy duże, ale oszczędność paliwa przy dojeżdżaniu do skrzyżowań „na luzie” jest raczej wątpliwa.

 

Zalecane jest hamowanie silnikiem - może to jest szkodliwe dla auta? Na pewno oszczędza paliwo. Po zdjęciu nogi z gazu, ale kiedy samochód jest jeszcze na biegu, odcinany jest dopływ paliwa do silnika. W ten sposób możemy pokonać nawet kilkaset metrów zupełnie „za darmo”. Ma to jednak sens tylko wtedy, kiedy faktycznie chcemy zwolnić - ciągłe dodawanie i ujmowanie gazu nic nam nie oszczędzi.

 

Hamowanie silnikiem nie jest dla niego szkodliwe, pod warunkiem, że obroty nie spadają do pułapu, w którym czuć już wibracje silnika, który zaraz zgaśnie. Nie jest to też sytuacja nienaturalna dla skrzyni biegów, ale żeby jeszcze dodatkowo zabezpieczyć się przed jej zużyciem możemy zasięgnąć techniki znanej z motorsportu - stosować przy redukcjach międzygazy, które wyrównują prędkości obrotowe silnika i skrzyni biegów. Pomijanie przełożeń przy redukcjach - bez stosowania międzygazów - może odbić się na trwałości sprzęgła, które będzie musiało wyrównywać duże różnice obrotów. Utrzymanie auta w dobrej formie wymaga, aby redukować biegi z umiarem - wkręcanie silnika na zbyt wysokie obroty może być dla niego szkodliwe.

 

Zagrożenia związane z hamowaniem silnikiem są realne, ale nie są na szczęście zbyt częstą przyczyną jakichkolwiek usterek. Musielibyśmy naprawdę dużo błędów popełniać przy redukcjach - i przez długi czas - by w ten sposób jakoś uszkodzić samochody używane. Ogólna trwałość tych elementów jest z reguły bardzo wysoka i przewyższa wspomniane wcześniej zagrożenia.

 

Podsumowanie

Ekojazda to sposób na ograniczenie zużycia paliwa, ale powinna być stosowana z umiarem. Silniki nie są stworzone do ciągłej pracy na bardzo niskich obrotach - raz na jakiś czas warto trochę przyspieszyć, ale nie musimy też przesadzać. Jazda na zbyt wysokich obrotach też nie wróży nic dobrego.

 

Tak więc, choć jazda ekonomiczna ma wiele plusów, jak we wszystkim - powinniśmy kierować się zdrowym rozsądkiem, aby utrzymać nasze samochody używane. W ten sposób zapewnimy sobie i niskie zużycie paliwa, i nie będziemy zmuszeni do nieplanowanej wizyty w serwisie.

 

A jeśli interesują Cię samochody używane w doskonałym stanie – zobacz ogłoszenia Das WeltAuto. Wszystkie nasze samochody osobowe i użytkowe przeszyły precyzyjną kontrolę techniczną. Pośród marek, które oferujemy znajdziesz, takie jak: Audi, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Opel, Ford, Honda, Volvo, Renault, Fiat, Toyota i więcej! Odwiedź salon z ofertą Das WeltAuto i skorzystaj z jazdy próbnej.