Zestawienie najpopularniejszych modeli SEAT-a

Seat to marka, która łączy niemiecki porządek z hiszpańskim temperamentem. W tym szaleństwie jest jednak metoda. Fuzja najnowocześniejszej technologii z interesującym, nawiązującym do sportu designem, od lat zyskuje wielu zwolenników. Jakie modele SEAT-a cieszą się obecnie największą popularnością i co nam oferują?

SEAT Mii

Najmniejszy w gamie SEAT-a samochód to bliźniaczy model innych miejskich aut z koncernu Volkswagena AG: Volkswagena Up!-a oraz Skody Citigo. SEAT Mii jest bezpośrednim następcą SEAT-a Arosa, produkowanego do 2005 roku. Sytuowany w segmencie A SEAT Mii to samochód przeznaczony do typowo miejskich zadań. Długość nadwozia wynosząca 3557 mm gwarantuje doskonałą zwrotność i łatwość manewrowania w ciasnych miejskich uliczkach oraz na zatłoczonych parkingach. Mimo niewielkich rozmiarów, jednobryłowe nadwozie zapewnia zaskakująco dużo miejsca w środku dla czterech osób. Nie bez znaczenia jest stosunkowo duży rozstaw osi, wynoszący 2420 mm. Dodatkowo walory użytkowe SEAT-a Mii podnosi wersja 5-drzwiowa.

 

Niewielki SEAT Mii oferowany jest z jednym silnikiem benzynowym o pojemności 1 litra. Trzycylindrowa jednostka MPI dostępna jest w dwóch wersjach: 60-konnej oraz 75-konnej. Choć nie jest demonem prędkości, odwdzięcza się bardzo niskim spalaniem, poniżej 5 l/100 km. W specjalnym pakiecie FR-Line, dedykowanym do wersji Sport, we wnętrzu Mii znajdziemy m.in. czerwone przeszycia foteli oraz kierownicy, dekoracyjną listwę kokpitu, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, zaś o wygląd zewnętrzny zadbają 16-calowe felgi aluminiowe w kolorze Atom Grey oraz zewnętrzne naklejki dekoracyjne.

 

SEAT Ibiza

Początki jednego z najpopularniejszych modeli SEAT-a sięgają 1984 roku. 31 styczna 2017 roku zaprezentowano zaś piątą, najnowszą generację SEAT-a Ibizy. Obecna generacja dostępna jest już wyłącznie w wersji pięciodrzwiowego hatchbacka, gdyż nadwozie kombi wycofane zostało w związku z wprowadzeniem do gamy crossovera Arona. W podstawowej wersji wyposażeniowej o nazwie Entry SEAT Ibiza wyposażony jest w 1-litrowy silnik MPI o mocy 65 km (z systemem Start&Stop), sześć poduszek powietrznych, system kontroli trakcji, klimatyzację, ABS, ESP, a także system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania.

 

Na uwagę zasługuje fakt, że najnowszy SEAT Ibiza uzyskał 5 gwiazdek w testach zderzeniowych przeprowadzonych przez niezależny ośrodek badawczy EuroNCAP. Szczególnie dobrze wypadł pod kątem ochrony newralgicznych części ciała. Podobne pochwały zdobył też skuteczny system awaryjnego hamowania.

 

SEAT Ibiza piątej generacji dostępny jest z pięcioma silnikami benzynowymi o pojemności od 1.0 do 1.5 litra i mocy od 65 do 150 KM. Od 2018 roku dostępny jest także silnik diesla o pojemności 1.6 l, dysponujący mocą 80 KM. Model ceniony jest głównie za obszerną przestrzeń dla kierowcy i pasażerów, a także za precyzyjny układ jezdny.

 

SEAT Leon

SEAT Leon III generacji pojawił się na rynku w 2012 roku. Samochód zbudowano na płycie podłogowej MQB, współdzielonej m.in. z Volkswagenem Golfem VII,  Škodą Rapid, Škodą Octavią oraz Audi A3. Leon należy do segmentu aut kompaktowych, a jego sportowa, nieco zadziorna stylistyka adresowana jest przede wszystkim do ludzi młodych. Szczególną wersją Leona jest Cupra, dysponująca dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 256 lub 280 KM.

 

Najpopularniejsze nadwozie SEAT-a Leona III posiada 5 drzwi, jednakże dostępna jest także wersja 3-drzwiowa oraz nadwozie kombi. Uterenowiona odmiana nadwozia kombi nosi nazwę X-Perience. Posiada zwiększony prześwit, napęd na cztery koła i plastikowe elementy ochronne, zabezpieczające lakier.

 

SEAT Toledo

Czwarta, aktualnie produkowana generacja SEAT-a Toledo jest przedstawicielem charakterystycznego segmentu B+, do którego należy m.in. bliźniaczy model – Škoda Rapid. Plasuje się on gabarytowo między segmentami aut miejskich B oraz aut kompaktowych C, łącząc cechy obu. Segment ten nazywany jest niższą klasą średnią.

 

Najnowsza generacja SEAT-a Toledo miała premierę, podobnie jak SEAT Leon, w 2012 roku. Auto produkowane jest w Mladá Boleslav, w fabryce Škody. W gamie silnikowej znajdziemy cztery jednostki benzynowe (1.2 MPI, 1.2 TSI, 1.2 TSI Ecomotive, 1.4 TSI) oraz dwa silniki wysokoprężne (1.6 TDI i 1.6 TDI Ecomotive). Dużą zaletą dysponuje imponującą przestrzenią ładunkową o pojemności 550 l, z możliwością powiększenia do 1490 l. Połączenie niewielkich gabarytów oraz dużej przestrzeni pasażerskiej sprawia, że jest to doskonały wybór do miasta.

 

SEAT Alhambra

Rodzinny model SEAT-a swą popularność zawdzięcza przede wszystkim imponującym możliwościom przewozowym. SEAT Alhambra to idealny samochód dla rodzin, który równie dobrze radzi sobie w mieście, jak i podczas wakacyjnych wojaży. Choć segment vanów w ostatnich latach mocno się skurczył i odstąpił pola SUV-om oraz crossoverom, model Alhambra w dalszym ciągu ma sporą rzeszę nabywców.

 

Zaprezentowana w 2010 roku w Genewie druga generacja SEAT-a Alhambry wyróżnia się zdecydowanie agresywniejszą, bardziej sportową linią względem poprzednika. Zachowano jednak charakterystyczną dla modelu ogromną przestrzeń pasażerską oraz doskonałą widoczność. Z myślą o większych rodzinach oferowano także wersję z dwoma dodatkowymi, składanymi siedzeniami umieszczonymi w trzecim rzędzie. Projektantem SEAT-a Alhambry jest Walter de Silva, autor m.in. Alfy Romeo 156, Audi R8 oraz nowego Volkswagena Scirocco.

 

SEAT Ateca

Rosnąca popularność crossoverów zaowocowała wypuszczeniem w 2016 roku modelu Ateca. Jego bliźniaczym modelem jest inna propozycja koncernu Volkswagen AG z segmentu crossover C - Škoda Karoq. SEAT Ateca zastąpił rodzinne MPV, czyli Seata Alteę.

 

Nowe posunięcie SEAT-a okazało się strzałem w dziesiątkę. Ateca momentalnie zyskała szerokie grono nabywców, a znacznie bardziej elegancka, terenowa i sportowa sylwetka pozwoliła dotrzeć do nowej grupy terenowej. Crossovery to już nie tylko praktyczne auta rodzinne, ale przede wszystkim niezwykle modni przedstawiciele miejskiego stylu życia. Połączenie luksusowego wyposażenia, świetnych właściwości jezdnych, terenowych możliwości, sportowej stylistyka i niemieckiej technologii niewątpliwie kusi.

 

W gamie silników znajdziemy trzy silniki benzynowe (1.0 TSI, 1.4 TSI, 2.0 TSI) oraz trzy jednostki wysokoprężne (1.6 TDI, dwie 2.0 TDI). Co ciekawe, zarówno benzynowe jak i wysokoprężne silniki posiadają kolejno: 115 KM, 150 KM i 190 KM. W ofercie dostępna jest sześciobiegowa skrzynia manualna lub siedmiobiegowa dwusprzęgłowa przekładnia DSG.

 

SEAT Arona

Arona to mniejszy crossover SEAT-a, należący do segmentu crossover B (miejski crossover). Dynamiczna sylwetka oraz sportowy design Arony doskonale wpisują się w miejski lifestyle. Zaprezentowana w 2017 roku Arona łączy stylistykę większej siostry – Ateci – oraz Ibizy, na bazie której powstała. Oba modele łączą ze sobą płytę podłogową MQB-A0, wykorzystaną także w Volkswagenie Polo VI generacji. Urodę SEAT-a Arony podkreśla dwukolorowe, kontrastowe malowanie karoserii.

 

SEAT Arona to propozycja dla ludzi poszukujących nietuzinkowego samochodu do miasta. Niewielkie gabaryty modelu idealnie odnajdują się w miejskim gąszczu, zaś duża przestrzeń bagażowa oraz pasażerska znacznie podnosi wygodę użytkowania i możliwości transportowe. Najmocniejsza wersja benzynowa Arony rozwija 155 KM, a pierwsza setka pojawia się na zegarach już po 8 sekundach. Dostępna jest w wersji wyposażeniowej FR.