Das WeltAuto. Dbamy o Twoje zdrowie! Sprawdź

Wakacje last minute - co musisz sprawdzić przed wyjazdem?

Znalezienie wymarzonych wakacji last minute potrafi namieszać w głowie. Warto jednak zachować trzeźwość umysłu i przygotować samochód używany do długiej podróży. Zbyt pochopna decyzja o wyjeździe obarczona jest sporym ryzykiem awarii. Jak sprawdzić auto, gdy czas nagli, a najwyższa pora szykować się do wyjazdu? Podpowiadamy, co musisz sprawdzić przed wyjazdem.

Płyny eksploatacyjne

Kontrolę samochodu przed wyjazdem rozpocznij od płynów eksploatacyjnych. Ich brak może doprowadzić do poważnych i niebezpiecznych usterek w trakcie podróży. Poziom płynu hamulcowego, kierowniczego oraz chłodzącego sprawdzisz na skali naniesionej na zbiorniczki wyrównawcze. Lustro płynu powinno znajdować się pomiędzy znacznikami MIN i MAX. Płyn do spryskiwaczy najlepiej uzupełnić do maksimum, nie czekając na komunikat o konieczności dolewki.

Podczas kontroli poziomu płynów eksploatacyjnych warto również sprawdzić ich stan. Wiele niepokojących objawów dostrzeżesz już na pierwszy rzut oka. Jednym z nich są ślady oleju w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego, które świadczą o nieszczelności uszczelki pod głowicą. Stan płynu chłodniczego, płynu hamulcowego lub uszczelki pod głowicą sprawdzisz za pomocą prostych mierników, których cena nie powinna przekroczyć 30 zł. To nieduży wydatek, a pozwoli Ci podróżować spokojnie.

Olej silnikowy

Mając otwartą maskę, nie zapomnij o kontroli oleju silnikowego. Poziom oleju skontrolujesz za pomocą bagnetu oznaczonego najczęściej kolorem żółtym lub pomarańczowym. Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego? Wyjmij bagnet z rurki, wytrzyj końcówkę czystą szmatką, wsuń go ponownie do misy olejowej i znów wyjmij. Dzięki temu masz pewność, że wynik nie jest zafałszowany przez olej rozchlapywany w trakcie pracy silnika. Prawidłowa wartość to ta mieszcząca się pomiędzy górnym i dolnym znacznikiem. Odległość pomiędzy znacznikami jest równa ok. 1 litrowi oleju. 

Przy okazji oceń kolor oleju silnikowego. W silniku benzynowym czarna barwa świadczy o sporym zużyciu oleju, co kwalifikuje go do wymiany. W przypadku silników wysokoprężnych jest to naturalny efekt, którym nie należy się martwić – pod warunkiem, że wiesz, kiedy olej był wymieniany. Na podróż weź koniecznie zapasowy litr oleju silnikowego. Podczas wysokich, autostradowych prędkości, samochód używany wyposażony w niewielki silnik może spalić nieznaczną ilość oleju. 

Żarówki samochodowe

W tym zadaniu przyda Ci się pomoc drugiej osoby. Sprawdź wszystkie żarówki, włącznie z oświetleniem tablicy rejestracyjnej czy żarówką światła cofania. Mandat za złe oświetlenie samochodu to 50-200 zł. Nie zapomnij o wzięciu kompletu żarówek zapasowych, które dostępne są w praktycznych zestawach. Znajdują się w nich także awaryjne bezpieczniki. Przed wyjazdem na wakacje upewnij się, że wiesz, w jaki sposób wymienić poszczególne żarówki. Dostęp do niektórych z nich jest kłopotliwy i wymaga demontażu elementów.

Akumulator

Zły stan akumulatora wychodzi na jaw najczęściej zimą, jednak i późnym latem może dać o sobie znać. Duża wilgotność oraz chłodne poranki zdecydowanie temu sprzyjają. Za pomocą uniwersalnego miernika (multimetru) sprawdź naładowanie akumulatora oraz prąd ładowania alternatora. Multimetrem możesz także skontrolować spoczynkowy pobór prądu instalacji samochodowej. Nie powinien być wyższy niż 100 mA. Zbyt wysoki pobór mógłby doprowadzić do rozładowania akumulatora po kilku dniach postoju samochodu. Częstym „złodziejem prądu” jest niefabryczne radio samochodowe.

Ciśnienie i stan opon

Przed każdym wyjazdem należy sprawdzić ciśnienie w oponach. Prawidłowe wartości dla danego rozmiaru opon znajdziesz na tabliczce znamionowej producenta. Znajduje się ona zazwyczaj na słupku B lub pokrywie wlewu paliwa. Jak łatwo zauważysz, ciśnienie uzależnione jest nie tylko od rodzaju opon, ale i od obciążenia auta. Jadąc na wakacje z pełnym bagażnikiem oraz kompletem pasażerów, musisz dopompować opony nieco mocniej. Kompresor samochodowy z precyzyjnym manometrem znajdziesz niemal na każdej stacji paliw. 

Po dopompowaniu opon przyjrzyj się także temu, jak wyglądają. Bąble, rozcięcia, pęknięcia, starty ogranicznik czy ubytki najczęściej dyskwalifikują ogumienie. Nawet jeśli uszkodzona jest tylko jedna opona, wymień przynajmniej dwie – te znajdujące się na jednej osi. Skontroluj także stan i napompowanie koła zapasowego. Jeśli w Twoim modelu samochodu nie było koła zapasowego ani dojazdowego, weź zestaw naprawczy do opon. Upewnij się, że Twój klucz pasuje do śrub kół, a podnośnik jest w pełni sprawny. Nieuczciwi handlarze samochodów używanych często dorzucają do sprzedawanego auta przypadkowe elementy. 

Przeczytaj też: 10 sposobów na bezpieczną jazdę latem

 

Układ hamulcowy

Nawet mocno zużyte okładziny hamulcowe będą hamowały stosunkowo dobrze. Problem w tym, że mogą zakończyć swój żywot w najmniej oczekiwanym momencie. Pierwszym objawem zużycia jest zazwyczaj obniżony poziom płynu hamulcowego, więc zwróć na to uwagę już podczas kontroli płynów. Powiększyć się może przy okazji jałowy skok pedału hamulca. O konieczności wymiany klocków poinformuje Cię także głośny pisk w trakcie hamowania. To dźwięk metalowych blaszek ocierających o tarcze hamulcowe, które odsłaniają się po nadmiernym starciu okładzin. 

Jeśli chcesz lepiej sprawdzić stan hamulców, nie obędzie się bez zdjęcia koła. Nadmierne zużycie okładzin zauważysz już na pierwszy rzut oka, natomiast grubość tarcz warto sprawdzić suwmiarką. Minimalna grubość okładzin waha się w przedziale ok. 1-2 mm, w zależności od modelu samochodu. Ubytek w ściankach tarcz hamulcowych nie powinien być większy niż 1 mm na każdą stronę. Pamiętaj też o sprawdzeniu skuteczności hamulca ręcznego, zwłaszcza jeśli wybierasz się w góry.

Wycieraczki samochodowe

Niepozornym elementem samochodu są wycieraczki samochodowe. Tymczasem od ich stanu zależy to, jak wiele zobaczysz na drodze w trakcie ulewy. Piski i przeskakiwanie wycieraczek to najmniejszy kłopot. Dużo groźniejsze jest pozostawianie smug na szybie lub zbieranie wody jedynie częścią gumowego pióra. Jeżeli zauważysz, że wycieraczki pozostawiają ślady wody, wymień je na nowe. Wybierz dobrej jakości model, który poradzi sobie nie tylko z deszczem, ale i brudem drogowym wyrzucanym spod kół ciężarówek. Przypominamy też o konieczności dolania płynu do spryskiwaczy.

Wyposażenie dodatkowe

Lista obowiązkowego wyposażenia auta w Polsce jest wyjątkowo krótka. W samochodzie musisz mieć jedynie homologowaną gaśnicę ABC oraz trójkąt ostrzegawczy. Apteczka czy kamizelka odblaskowa nie są konieczne, ale i tak zachęcamy do zabrania ich w podróż. Równie przydatne będą podstawowe narzędzia, latarka, nóż czy robocze rękawice.

Co jednak zrobić, gdy wybierasz się za granicę? Przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia mogą się diametralnie różnić. W niektórych krajach obowiązkowe są m.in. zapasowe żarówki, kamizelka odblaskowa, apteczka czy nawet kliny zabezpieczające koła. Nie oznacza to jednak, że musisz to wszystko kupować. 

Kwestię obowiązkowego wyposażenia reguluje konwencja wiedeńska o ruchu drogowym z 1968 roku. Wyjaśnia ona, że wyjeżdżając za granicę, musisz mieć w samochodzie tylko to, co jest wymagane w kraju rejestracji samochodu. Problem w tym, że nie zawsze przepisy konwencji są egzekwowane przez nadgorliwych funkcjonariuszy. Na wszelki wypadek warto więc mieć te akcesoria w bagażniku.

Podsumowanie

Należy pamiętać, że jest to jedynie podstawowy przegląd samochodu, który nie wykryje poważniejszych awarii. Diagnozowanie usterek silnika, zawieszenia lub hamulców bywa kłopotliwe bez dostępu do podnośników i specjalistycznych narzędzi, a także wymaga fachowej wiedzy. 

Zobacz także: Samochodem na wakacje - jak przygotować auto do podróży?

 

Jeśli czujesz, że Twój samochód używany nie zachowuje się w pełni poprawnie, tj. źle się prowadzi, szarpie, wydaje niepokojące dźwięki, nie rozwija pełnej mocy, ściąga na jedną stronę lub jest nerwowy w trakcie hamowania, nie ryzykuj. W takim przypadku lepiej skontaktować się z zaufanym warsztatem lub wybrać się do ASO. Zazwyczaj uda się znaleźć wolną chwilę na diagnostykę, podobnie jak w przypadku zakupu auta używanego. Musisz jednak mieć na uwadze, że nie wszystkie usterki da się usunąć na miejscu, jeszcze przed Twoim wyjazdem. Wówczas lepiej zdecydować się na inny środek transportu lub skorzystać z wynajętego samochodu.