Das WeltAuto. Dbamy o Twoje zdrowie! Sprawdź
Samochód hybrydowy - czy warto? Wady i zalety.

Samochód hybrydowy - czy warto? Wady i zalety.

Jeszcze do niedawna samochody hybrydowe reklamowane były jako ekologiczna odpowiedź na wymogi współczesnej motoryzacji. Ale umieszczanie ich wyłącznie w kontekście ochrony środowiska przesłania inne, bardziej praktyczne zalety. Analizując plusy i minusy hybryd, trzeba też podkreślić, że nie jest to rozwiązanie dla każdego. Kiedy warto kupić samochód z napędem hybrydowym?

Coraz większa opłacalność hybryd

Jednym z powodów, dla których warto hybrydom przyjrzeć się bliżej, jest coraz większa popularność tego typu napędów. Auta hybrydowe nie są już egzotyczną ciekawostką dla odważnych, a realną alternatywą dla silników benzynowych oraz wysokoprężnych. Doświadczenie wielu producentów samochodów dowodzi, że pogłoski o nieopłacalności i niskiej trwałości hybryd należy włożyć między bajki.

Choć istnieje wiele powodów, dla których konsumenci wybierają technologię hybrydową, ostatecznym argumentem bywa najczęściej opłacalność finansowa. Jak się okazuje, jest ona z każdym rokiem coraz wyraźniejsza. Napędy hybrydowe znacznie częściej plasują się w cennikach pomiędzy silnikami diesla oraz benzynowymi. Nawet jeśli wyjściowa cena jest nieco wyższa, zazwyczaj podyktowane jest to dodatkowymi elementami wyposażenia, np. automatyczną skrzynią biegów. Nie trzeba więc czekać na oszczędność wynikającą z tańszej eksploatacji, jak miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. 

Technologia przyszłości czy teraźniejszości?

Na rynku aut używanych można spotkać dziś wiele modeli, w których napęd hybrydowy sprawdził się znakomicie. Jednym z najpopularniejszych aut zasilanych hybrydowo jest Toyota Auris, której sukces jest wyrzutem sumienia tych producentów, którzy początkowo nie wierzyli w synergię silnika elektrycznego i spalinowego. W odróżnieniu od mocno kontrowersyjnej Toyoty Prius, czyli pierwszego samochodu hybrydowego produkowanego seryjnie, Auris wygląda klasycznie i nie wyróżnia się na tle pozostałych aut. Jego zakup jest już nie tyle manifestem, co pragmatycznym wyborem zakupowym. Ceny kompaktowej Toyoty z 2017 roku w programie aut używanych Das WeltAuto plasują się na poziomie ok. 70 tys. zł. Na pokładzie znajdziemy silnik benzynowy 1.8 o mocy 99 KM i silnik elektryczny rozwijający 80 KM. Łączna moc hybrydy Toyoty to 136 KM.

Inne przykłady aut zasilanych hybrydowo pokazują, że ten model napędu sprawdzi się także w mniej oczywistych przypadkach. Dużą popularnością cieszy się w dobrze wyposażonych limuzynach np. w Volkswagenie Passacie czy Skodzie Superb (sprawdź nasze porównanie obu modeli).  Takie zastosowanie silników hybrydowych zadaje kłam twierdzeniu, że nadają się one jedynie do małych aut miejskich. Dobrze wyposażone samochody segmentu D wykorzystywane są nie tylko w trasie, ale i w miejskich warunkach. Akumulatory hybrydy Plug-In można doładowywać z gniazdka, dzięki czemu na krótszych dystansach samochód wykorzysta wyłącznie silnik elektryczny. W dłuższej trasie lub wtedy gdy potrzebna jest większa moc, do gry wkroczy jednostka benzynowa. To spora przewaga nad samochodami w pełni elektrycznymi, których ograniczeniem jest zasięg na jednym ładowaniu.

Zalety samochodów hybrydowych

Głównym argumentem przemawiającym za zakupem samochodu z napędem hybrydowym jest oszczędność paliwa. Według deklaracji producentów, delikatnie operując pedałem gazu, można osiągnąć wynik w okolicach 4 l/100 km. Co więcej, tak niskie spalanie najłatwiej uzyskać w mieście, gdzie klasyczne napędy wykazują największy apetyt na paliwo. Z tego względu hybrydy polecane są zazwyczaj osobom, które często przemieszczają się na niedługich dystansach, np. do pracy lub na zakupy.

Jak łatwo się domyślić, to nie koniec zalet aut hybrydowych. Dla posiadaczy hybryd miłym zaskoczeniem są dodatkowe korzyści płynące z posiadania pod maską silnika elektrycznego. Tryb jazdy na silniku elektrycznym, jaki spotkamy m.in. w hybrydach Plug-In, pozwala obniżyć opłaty parkingowe w wielu miastach, akcyzę oraz koszt związany z eksploatacją auta. 

Typowe problemy znane z silników wysokoprężnych, np. awarie turbosprężarki, koła dwumasowego, układów wtryskowych czy sprzęgła, w autach hybrydowych nie istnieją. Warto podkreślić też oszczędność płynącą z odzyskiwania energii w trakcie hamowania. Nie dość, że wytracanie prędkości pozwala doładować akumulatory, to na dodatek oszczędza tarcze i klocki hamulcowe. Oszczędna jazda samochodem hybrydowym jest bardzo łatwa, czego nie można powiedzieć o klasycznych konstrukcjach. Jak wyjaśnialiśmy w poradniku dotyczącym ecodrivingu, nieumiejętna ekojazda szkodzi silnikowi i może przynieść więcej złego niż dobrego.

Cicha i komfortowa jazda w korkach

Na osobne słowo zasługuje komfort związany z miejską jazdą samochodem hybrydowym. Największa różnica wynika z ciszy towarzyszącej powolnemu przesuwaniu się w korku. Podjeżdżanie w korku nie wymaga uruchamiania silnika benzynowego – zajmuje się tym motor elektryczny. Dzięki temu nieodczuwalne są jakiekolwiek wibracje silnika, szarpnięcia sprzęgła czy odgłosy klekotu charakterystyczne dla diesli. Bezproblemowość poruszania się autem hybrydowym z automatyczną skrzynią na nowo definiuje spędzanie czasu w korkach. Odtąd nie musisz się martwić jego marnowaniem w oczekiwaniu na zielone światło lub irytować systemem start-stop. Silnik elektryczny ma w mieście ogrom zalet.

Samochody hybrydowe – jakie mają wady?

Zanim zabierzemy się za poszukiwanie samochodu hybrydowego, warto poznać jego mankamenty. Trzeba uczciwie podkreślić, że nie jest to rozwiązanie dla każdego i w niektórych warunkach lepiej sprawdzą się inne napędy. Jednym z takich przykładów jest częsta jazda autostradowa na długich dystansach, która niweluje zalety hybrydy. Ciągła interwencja silnika spalinowego winduje spalanie do poziomu zwykłego napędu benzynowego i skazuje hybrydę na porażkę z silnikami wysokoprężnymi. 

Dodatkowym minusem, często wymienianym przez użytkowników hybryd, jest nieprzyjemny dźwięk skrzyni CVT podczas dynamicznej pracy. Jednostajny ryk silnika, przypominający nieco ten znany ze skuterów, dla wielu może być irytujący. Osoby poszukujące sportowych wrażeń oraz basowego brzmienia silnika powinny więc pozostać przy benzynowych widlastych ósemkach. Hybrydowy napęd niewątpliwie zachęca do spokojnej jazdy i przenosi nacisk z osiągów na rekordy niskiego spalania oraz wygodę. Taka dawka spokoju może być nieoceniona w gęstym ruchu ulicznym pełnym korków, ograniczeń prędkości, rowerów oraz agresywnych kierowców.