Das WeltAuto. Dbamy o Twoje zdrowie! Sprawdź
Opony zimowe czy całoroczne - jakie wybrać?

Opony zimowe czy całoroczne - jakie wybrać?

Większość kierowców w Polsce używa dwóch kompletów opon – zimowych i letnich. Wiąże się to z koniecznością wymiany ogumienia w serwisie oponiarskim lub z użytkowaniem dwóch kompletów kół. A może da się uprościć tę sprawę i korzystać tylko z jednego kompletu? Podpowiadamy, jakie są zalety opon całorocznych i w jakich warunkach warto je wybrać.

Opony całoroczne – czym różnią się od opon zimowych?

O ile odróżnienie opon letnich i zimowych nie sprawia problemu, opony całoroczne mają z tymi drugimi więcej cech wspólnych. Podobnie wygląda bieżnik, który ma drobno ponacinane lamele, tak jak w przypadku opon zimowych. Zadaniem lameli jest lepsze „wgryzanie” się w śnieg, błoto czy pośniegową pluchę. Pod tym względem większość opon całorocznych przypomina opony zimowe i tylko nieliczne modele (np. Michelin CrossClimate) przywodzą na myśl opony letnie.

Jakie są różnice pomiędzy oponami zimowymi i wielosezonowymi? Tkwią one w gęstości lameli, a także elastyczności mieszanki gumowej użytej do produkcji opon. Ogumienie całoroczne nie może być wykonane z tak miękkiej mieszanki jak komplet zimowy. W wysokich temperaturach klasyczne zimówki piszczą, mocno odkształcają się na asfalcie i sprawiają, że samochód prowadzi się nieprecyzyjnie. Dodatkowo rozgrzany asfalt zdziera je w mgnieniu oka. Dobre opony całoroczne muszą zachowywać równe właściwości w szerokim zakresie temperatur, zarówno letnich, jak i zimowych.

Oznaczenia opon wielosezonowych

Jak rozpoznać opony wielosezonowe? Wbrew pozorom nie informuje o tym znaczek M+S. To tylko symbol zaświadczający o dobrych właściwościach opony na błocie i śniegu. Może pojawić się zarówno na całorocznych, jak i zimowych oponach. O tym, że masz do czynienia z pełnoprawną wielosezonówką dowiesz się dzięki napisowi „4 all season” lub symbolowi zmiennych warunków pogodowych - są to trzy kwadratowe pola: z płatkiem śniegu, ze słońcem oraz z deszczową chmurą.

W jakich warunkach sprawdzą się opony całoroczne?

Ideą stojącą za stworzeniem opon wielosezonowych jest jak najlepsze dostosowanie do typowych warunków drogowych w europejskiej strefie klimatycznej. Opony wielosezonowe nie są tak dobre zimą, jak opony zimowe, a latem nie dorównują dobrym oponom letnim. Są jednak wystarczające, by bezpiecznie przemieszczać się zarówno zimą, jak i latem. W dobie ciepłych i bezśnieżnych zim jest to dobra alternatywa dla opon zimowych zaprojektowanych z myślą o najtrudniejszych warunkach. 

Przeczytaj też: Spadek ciśnienia w kole. Co robić?

Kiedy warto kupić opony wielosezonowe? Tego typu opony najlepiej sprawdzą się w przypadku niewielkich samochodów wykorzystywanych głównie w mieście. Jeśli poruszasz się głównie po dobrze utrzymanych, regularnie odśnieżanych drogach miejskich i z rzadka pojawiasz się na drogach szybkiego ruchu, opony wielosezonowe mogą być odpowiednie. Opony całoroczne często wybierane są do drugiego samochodu w rodzinie, używanego rzadziej i na krótszych dystansach. Dzięki temu znika obowiązek pojawiania się w zakładzie wulkanizacyjnym dwa razy w roku.

 

Kiedy zakup opon wielosezonowych nie jest dobrym pomysłem?

 

Nie w każdych warunkach opony całoroczne sprawdzą się równie dobrze. Przede wszystkim nie są najlepszym wyborem dla osób, które uwielbiają dynamiczną jazdę, szybkie pokonywanie zakrętów oraz wgniatające w fotel przyspieszenie. Do dużych, ciężkich lub mocnych samochodów, np. do samochodów sportowych lub SUV-ów, lepiej wybrać klasyczne opony zimowe oraz letnie. Klasyczne zimówki są również rozsądniejszym wyborem, jeśli mieszkasz w górzystym terenie lub często podróżujesz autostradami. Podobnie wygląda sprawa wtedy, gdy w Twojej okolicy drogi nie są odśnieżane zbyt często i może być kłopot z przejezdnością. W takim przypadku wciąż przewagę mają pełnoprawne opony zimowe. Przeczytaj także nasz artykuł o tym, jak przygotować samochód do sezonu zimowego.

Opony zimowe czy całoroczne – które są tańsze?

Porównując opłacalność zakupu i użytkowania opon zimowych oraz wielosezonowych trzeba wziąć pod uwagę kilka aspektów. Pierwszy z nich to oczywiście cena kompletu. W przypadku ogumienia tej samej klasy opony wielosezonowe będą zazwyczaj wyraźnie droższe. Mimo to można dzięki nim oszczędzić. Nie dość, że i tak są tańsze niż dwa komplety opon – letni i zimowy – to na dodatek zaoszczędzisz na wizytach u wulkanizatora. Dodatkowo jeden komplet opon całorocznych klasy premium może mieć lepsze właściwości niż dwa komplety tanich opon sezonowych.

Zestawiając ze sobą opony zimowe i całoroczne, trzeba jednak wziąć pod uwagę ich zużycie. Korzystanie z opon całorocznych będzie opłacalne tylko w przypadku stosunkowo niewielkich przebiegów rocznych. Jeśli pokonujesz rocznie więcej niż ok. 25-30 tys. km, opony sezonowe pozwolą Ci przejechać dłuższy dystans i posłużą kilka dobrych lat. Prawidłowo używane opony są w stanie wytrzymać ok. 50-100 tys. kilometrów, ale producenci zalecają wymianę po 5-6 latach użytkowania. Po tym czasie mieszanka gumowa twardnieje i może nie zapewniać optymalnej przyczepności. W kalkulacjach weź pod uwagę, że opony wielosezonowe zużywają się latem ok. 10% szybciej od opon letnich. 

Opony całoroczne – czy rzeczywiście są bezobsługowe?

Choć opony całoroczne zwalniają kierowcę z sezonowego ustawiania się w kolejce do serwisu oponiarskiego, wcale nie są bezobsługowe. Nie wystarczy założy je na koła i czekać, aż bieżnik osiągnie minimalną wartość. Do obowiązków kierowcy należy regularny przegląd opon w poszukiwaniu ewentualnych pęknięć, wyszczerbień czy bąbli. Musisz także uważać na to, czy zużywają się równomiernie na całej szerokości bieżnika. Złe ciśnienie opon lub nieprawidłowa geometria zawieszenia mogą zniszczyć ogumienie w ciągu kilku miesięcy. 

Dodatkowo warto przynajmniej raz w roku zmienić koła obu osi, by uniknąć tzw. ząbkowania opon. Jest to charakterystyczne uszkodzenie klocków bieżnika, przypominające nieco zęby rekina. Dotyczy to zarówno aut z napędem na przód, na tył, jak i samochodów 4x4. Efektem „wyząbkowania” opon jest bardzo głośny hałas wydobywający się spod opon w trakcie jazdy.

Bez względu na to, jakie opony wybierzesz – zimowe czy całoroczne – pamiętaj o tym, by korzystać wyłącznie z produktów znanych marek. Bieżnik opon to jedyny punkt styku samochodu z asfaltem, więc warto wybrać komplet możliwie najlepszej jakości. Sprawdź też artykuły o tym, jak przygotować samochód na zimowy wyjazd oraz listę TOP10 akcesoriów samochodowych, które przydadzą Ci się zimą.