Najpopularniejsze modele marki Volkswagen

Rozważasz zakup Volkswagena? Nic dziwnego, to marka, która stała się symbolem. Utożsamia niemiecką precyzję, trwałość oraz solidność. Historia Volkswagena sięga lat 30-tych dwudziestego wieku, w których to powstał najpopularniejszy model w historii motoryzacji, czyli Volkswagen Typ 1, znany szerzej jako Volkswagen Garbus. Jakie jednak modele Volkswagena kupowane są najchętniej w dzisiejszych czasach?

Volkswagen up!

Volkswagen up! to najmniejszy samochód w gamie Volkswagena. Został stworzony w 2011 roku, wraz z bliźniaczymi modelami (Skoda Citigo oraz Seat Mii), jako odpowiedź na rosnące problemy dużych miast: wąskie drogi osiedlowe, korki, trudności z parkowaniem czy wysoka cena paliw. Mierzący zaledwie 3450 mm długości Volkswagen up! doskonale radzi sobie w miejskim zgiełku, zaś bardzo mała średnica skrętu, wynosząca 9,8 m, pozwala na sprawne manewrowanie na ciasnych parkingach.

 

Choć jest to typowo miejski samochód, nie zabrakło w nim udogodnień oraz dodatków znanych z wyższych klas. Już w podstawowej wersji wyposażeniowej take up! posiada cztery poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, ABS, ASR, ESP, EBV (korektor siły hamowania) oraz MSR, czyli system zapobiegający blokowaniu kół napędowych w czasie hamowania silnikiem. W bogatszych wersjach wyposażenia tych modeli dostępna były także m.in.: klimatyzacja, podgrzewane fotele, kierownica obszyta skórą czy funkcja automatycznego hamowania aktywująca się poniżej prędkości 30 km/h. System ten doskonale sprawdza się w korkach, gdy o rozkojarzenie i zagapienie nie trudno. O sukcesie Volkswagena up! świadczy nagroda World Car of the Year zdobyta w 2012 roku. Samochód zajął też wysoką, drugą pozycję, w prestiżowym plebiscycie Europejski Samochód Roku 2012.


Mimo, iż Volkswagen up! jest to mały samochód, jego wnętrze jest zaskakująco przestronne. Bez trudu pomieści cztery dorosłe osoby, a wysoko poprowadzona linia dachu daje pasażerom tylnej kanapy sporo miejsca nad głową. Dużą użyteczność zapewnia bagażnik o pojemności 251 litrów, który pomieści zakupy, torby sportowe, dziecięcy wózek lub niewielką walizkę. O dynamikę samochodu dba litrowy silnik benzynowy o mocy od 60 do 105 KM. Podstawowa jednostka benzynowa 1.0 Mpi charakteryzuje się doskonałym spalaniem, które wynosi  średnio 4,5 l/100 km.

Volkswagen Polo

Volkswagen Polo to model samochodu, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Ogromna popularność mniejszego brata Volkswagena Golfa jest efektem połączenia zalet samochodu miejskiego, z cechami przydatnymi poza miastem. Historia modelu Polo sięga 1971 roku, gdy inżynierom Volkswagena została powierzona misja stworzenia lekkiego samochodu miejskiego, o masie własnej nieprzekraczającej 700 kg i długości nie większej niż 3,5 metra. Efekt działań pojawił się już w 1975 roku, zaś w roku 2017 zaprezentowano znacznie większą i bardziej komfortową, szóstą generację Volkswagena Polo. Co ciekawe, nazwa tego praktycznego i zwinnego samochodu miejskiego wywodzi się od ekskluzywnej dyscypliny sportowej rozgrywanej konno.


Nowa generacja Volkswagena Polo posiada cztery wersje wyposażeniowe: Trendline, Comfortline, Highline oraz GTI. W tej ostatniej samochód napędzany jest dwustukonnym motorem TSI GTI o pojemności dwóch litrów. Pozwala on rozpędzić się nieco ponad czterometrowemu nadwoziu do imponujących 237 km/h, zaś pierwsza setka pojawia się na liczniku już po 6,7 sekundach. To doskonały wynik. Najwyższa wersja wyposażeniowa tego modelu może obfitować także w takie dodatki jak 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego, adaptacyjny tempomat, bezkluczykowy dostęp, system rozpoznawania pieszych, system awaryjnego hamowania czy system inteligentnych reflektorów, dbający o najlepsze doświetlenie drogi. O najwyższą jakość dźwięku dba system nagłośnienia prestiżowej firmy Beats.

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf to samochód, który stał się wyznacznikiem samochodu kompaktowego i od roku prezentacji, czyli 1974, jest wręcz ikoną segmentu C. Golf jest bezpośrednim następcą największego hitu sprzedażowego Volkswagena, czyli Volkswagena Garbusa. W dniu premiery Volkswagen Golf wprowadził niemałą rewolucję odnośnie poprzednika, bowiem umieszczony z tyłu silnik typu Boxer zastąpiono czterocylindrowym motorem rzędowym zamontowanym z przodu. Również napęd, z tylnego, przeniesiono na przednie koła. Taki układ stał się kanonem wśród aut miejskich i trwa do dziś. Przełomem na rynku aut kompaktowych było także wprowadzenie w 1976 roku usportowionej wersji Golfa o nazwie GTI. Dało to początek nowej kategorii samochodów, zwanej dziś hot hatch.

 

Źródła sukcesu Volkswagena Golfa możemy szukać w idealnym połączeniu zalet auta miejskiego, z autem rodzinnym. Oferuje on przestronne wnętrze, w sam raz dla rodziny 2 + 2 lub nawet 2 + 3. Choć doskonale radzi sobie jako miejskie auto, nie straszne mu dalsze wyjazdy oraz autostradowe prędkości. Volkswagen Golf siódmej generacji posiada bagażnik o pojemności 380 litrów (hatchback) lub 605 litrów (kombi). Po złożeniu tylnych foteli można go powiększyć do, odpowiednio, 1270 i 1620 litrów. O wygodę jazdy dba m.in. dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna DSG, wprowadzona przez Volkswagena do produkcji w 2003 roku.

 

Volkswagen Golf VII oferowany jest w ośmiu wersjach wyposażeniowych, począwszy od wersji Trendline, po edycję specjalną o nazwie Cup. Oprócz tradycyjnych napędów benzynowych oraz wysokoprężnych, w ofercie dostępny jest także całkowicie elektryczna wersja o nazwie e-Golf. W roku 2014 Volkswagen wprowadził hybrydową wersję Golfa o symbolu GTE. Dzięki połączeniu zalet silnika elektrycznego z 1,4 litrowym silnikiem benzynowym TSI, Golf GTE osiąga 204 KM oraz 350 Nm. Sprint do 100 km/h zajmuje mu zaledwie 7,6, zaś na samym trybie elektrycznym auto może osiągnąć zasięg 50 km. Sumaryczny zasięg, po uruchomieniu silnika spalinowego to aż 930 km.

 

Volkswagen Jetta

Volkswagen Jetta jest obecnie trzecim, po Volkswagenie Golfie oraz Passacie, najpopularniejszym modelem marki na świecie. Największe sukcesy model ten odnosi w Ameryce Północnej, jednak i w Europie zyskuje szerokie grono zwolenników. Jetta zbudowana jest na bazie Volkswagena Golfa, a największe różnice dostrzeżemy na jej tył. To właśnie tam znajduje się 510 litrowy bagażnik ukryty w nadwoziu typu sedan. Od 1979 do 2010 była jedną z wersji nadwoziowych Golfa. Dwie ostatnie generacje są zaś oddzielnymi modelami, sytuowanymi gabarytowo pomiędzy Golfem a Passatem i nie zawierają tylu podobieństw do Golfa.

 

Kupno tego samochodu polecane jest szczególnie osobom, które poszukują przestronnego, wygodnego samochodu segmentu C ze sporym bagażnikiem. Wersje nadwoziowe Jetty różnią się w zależności od tego, czy są produkowane na rynek europejski czy amerykański. W podstawie europejskiej wersji wyjściowej, czyli Trendline, znajdziemy m.in.: elektryczne sterowanie szyb i lusterek, przednie poduszki powietrzne, centralny zamek, ABS, ESP, ASR, podgrzewane lusterka oraz klimatyzację. W Europie dostępne są dwa silniki benzynowe (1,2 i 1,4 l) oraz silniki wysokoprężne o pojemności 2.0 l. Celowo pominęliśmy siódmą, najnowszą generację Volkswagena Jetty, zaprezentowaną w 2018 w Detroit, bowiem będzie ona produkowana wyłącznie na rynek amerykański.

Volkswagen Passat

Segment D, czyli samochodów klasy średniej, nazywany jest czasem segmentem Volkswagena Passata. Nic zresztą dziwnego, wszak od 1973 roku Passat zdążył stać się synonimem auta rodzinnego, przestronnego, niezawodnego i wytrzymującego niezwykle długie przebiegi. Model, którego nazwa wywodzi się od nazwy wiatru morskiego, wiejącego w strefie międzyzwrotnikowej, doczekał się aż ośmiu generacji, z których ostatnia zaprezentowana została w 2014 roku, w Poczdamie. Konkuruje on bezpośrednio m.in. z Audi A4 oraz Skodą Superb, z którymi dzieli wspólną płytę podłogową MQB.


Volkswagen Passat może się pochwalić imponującą przestrzenią we wnętrzu oraz bagażnikiem o pojemności 586 (sedan) i 650 litrów (kombi). Dostępny jest z czterema silnikami benzynowymi oraz czterema jednostkami wysokoprężnymi, dysponującymi mocą od 120 do 280 KM. Na uwagę zasługuje bardzo bogate wyposażenie tego modelu już w wersji podstawowej. Zawiera ona takie udogodnienia jak: asystent siły hamowania, stabilizacja toru przyczepy, system automatycznego hamowania po kolizji, system monitorujący ciśnienie w oponach, system bezkluczykowy, trzystrefową klimatyzację automatyczną oraz elektryczny hamulec postojowy.

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan jest odpowiedzią na rosnącą popularność samochodów typu SUV, czyli aut łączących zalety samochodu osobowego, terenowego, rodzinnego i sportowego. Pierwsza generacja Volkswagena Tiguana została zaprezentowana w 2007 roku we Frankfurcie, podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych. Druga miała prezentację w tym samym miejscu, w 2015 roku i jest produkowana do dziś.

 

Kupno tego auta zalecany jest przede wszystkim osobom, które wymagają od samochodu czegoś więcej niż może oferować im tradycyjny samochód osobowy. Tiguan charakteryzuje się ogromną ilością miejsca we wnętrzu, dużym bagażnikiem (615 litrów) oraz podwyższonymi możliwościami terenowymi. Umożliwia to wjazd w lekki teren, ułatwia ciągnięcie przyczepy kempingowej, a dla wielu osób będzie nieocenionym argumentem w kategoriach poczucia bezpieczeństwa na drodze. Szczególną uwagę warto poświęcić modelom z napędem na cztery koła, który znacznie podnosi właściwości jezdne i to nie tylko w terenie, ale i na asfalcie (np. w czasie zimy).

 

Volkswagen Caddy

Volkswagen Caddy to model, który – w zależności od wersji – może stać się wygodnym, rodzinnym minivanem lub prawdziwym wołem robocznym. Dwubryłowe nadwozie z wysoko poprowadzonym dachem daje duże możliwości transportowe i często staje się odpowiedzią na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw. Różnice pomiędzy wersjami dotyczą nie tylko zastosowania (osobowe lub towarowe), ale i długości. Oferowane są bowiem wersje przedłużane, o zwiększonych możliwościach transportowych. Podstawowe wersje nadwoziowe to: Caddy Furgon, Caddy Kombi, Caddy Maxi Furgon i Caddy Maxi Kombi.

 

Obecnie produkowany typ Volkswagena Caddy nosi nazwę 2K, a w 2015 przeszedł lifting, upodabniający go do samochodów osobowych marki Volkswagen. W poliftingowym Caddy dostępne są trzy silniki benzynowe (1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI) oraz cztery motory wysokoprężne o pojemności 2.0 litra i mocy od 75 do 150 KM. Dostępna jest także wersja zasilana gazem CNG o pojemności 1.4 litra i mocy 110 KM rozwijanych przy 4800 obr./min.

 

Volkswagen Transporter

Chyba nie ma na świecie drugiego tak ikonicznego samochodu transportowego jak Volkswagen Transporter. Pierwsze generacje stały się symbolem hippisowskiego stylu życia, zaś najnowsze  wyznaczają kierunek dla całego segmentu aut dostawczych. Trudno zliczyć też przedsiębiorstwa, które rozwinęły się w dużej mierze dzięki niezawodności i praktyczności Transportera. W 2016 roku Transporter zdobył tytuł Samochodu Dostawczego Roku, przyznawany przez 24 członków jury z 24 państw Europy.

 

Obecnie produkowana jest szósta generacja Volkswagena Transportera o symbolu T6. Wprowadzona została do produkcji w 2015 roku i wyróżnia się stylistyką nawiązującą do flagowych, osobowych modeli Volkswagena. Choć najpopularniejszą wersją nadwozia, najczęściej spotykaną na drogach, jest wersja Transporter (dostawcza), producent oferuje także wersje osobowe (Multivan, Caravelle), wersje skrzyniową, wersję z podwoziem do zabudowy oraz Transportera California, będącego odmianą kempingową.

 

Volkswagen Transporter adresowany jest przede wszystkim do przedsiębiorstw. Wersje z paką ładunkową chętnie wykorzystywane są m.in. przez firmy budowlane i wykończeniowe, małych i średnich przedsiębiorców, zaś wersje osobowe pełnią w funkcję niewielkich busów. Pierwsze generacje Transporterów są zaś często odrestaurowywane i pojawiają się na wielu zlotach klasyków. Dominująca stylistyka renowacji to ta nawiązująca do surferskiego stylu życia.

 

Volkswagen Touran

Gama jednej z najlepiej sprzedających się marek samochodowych na świecie nie mogłaby się obyć przez rodzinnego minivana. U Volkswagena rolę tę pełni model Touran, klasyfikowany w segmencie K. Zaprezentowana w 2003 roku pierwsza generacja Tourana zachwycała wygodą podróżowania oraz ilością miejsca w kabinie pasażerskiej. Z kompletem pasażerów na pokładzie dysponowała 700 litrowym bagażnikiem, idealnym na dłuższe wakacyjne wyjazdy.

 

Druga generacja Volkswagena Tourana weszła do produkcji w 2015, a jej premiera miała miejsce na targach motoryzacyjnych w Genewie. W gamie silnikowej znajdziemy trzy jednostki benzynowe (1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TSI) oraz trzy silniki diesla (1.6 TDI i dwa 2.0 TDI). Dużą zaletą dla większych rodzin była możliwość zwiększenia miejsc o dwa dodatkowe składane fotele umieszczone w bagażniku.