Das WeltAuto. Dbamy o Twoje zdrowie! Sprawdź
Jak myć samochód zimą?

Jak myć samochód zimą?

Mycie samochodu zimą nie należy do największych przyjemności. Nie oznacza to jednak, że należy z niego zrezygnować. Uszkodzenia lakieru powstałe zimą potrafią być przytłaczające, dlatego zadbaj o poprawną pielęgnację samochodu i nie czekaj z myciem auta do pierwszych dni wiosny. Jak skutecznie i bez szkody dla lakieru myć samochód zimą?

Dlaczego warto myć samochód zimą?

Stan wizualny samochodu odgrywa przy odsprzedaży ważną rolę. Lśniący i zadbany lakier wyraźnie wpływa na cenę auta i pozwala zachować jego wartość. Z tego względu regularne mycie samochodu warto potraktować nie tylko jako zabieg pielęgnacyjny, który pozwoli Ci podróżować czystym pojazdem, ale również jako swego rodzaju inwestycję.

Dlaczego mycie samochodu zimą ma tak duże znaczenie? Wynika to przede wszystkim z warunków, w jakich używany jest pojazd. Piasek oraz sól, którymi posypywane są drogi, z łatwością osadzają się na karoserii. Dodajmy do tego błoto, pośniegową pluchę oraz inne zanieczyszczenia drogowe, a otrzymamy mieszankę wprost zabójczą dla lakieru samochodu.

Oprócz tego, że wysoka wilgotność wraz z zabrudzeniami sprzyjają powstawaniu ognisk korozji, niszczą lakier także w inny sposób. Drobinki piasku i brudu mocno rysują lakier. Drobne ryski (tzw. swirle) być może nie są widoczne na pierwszy rzut oka, ale mocno matowieją lakier i odbierają mu głęboki kolor. Warstwa brudu niszczy powłokę zwłaszcza po opadach śniegu, gdy pogoda zmusza kierowców do odśnieżania aut. Dodatkowo warto pamiętać o tym, że jazda nieodśnieżonym lub mocno zabrudzonym samochodem grozi mandatem. Zima nie jest tutaj okolicznością łagodzącą. Jeśli poprawnie przygotowałeś samochód do zimy, jego umycie nie sprawi Ci większego problemu.

Najgorsze sposoby mycia samochodu zimą

Wizyta w myjni automatycznej jest z pewnością najprostszym sposobem na umycie auta przywrócenie mu czystości. Niestety ma wiele wad. Wirujące szczotki są w stanie wyraźnie uszkodzić lakier już po kilku wizytach na myjni. Gwarancją bezpieczeństwa nie są nawet nowoczesne miękkie szczotki myjące – mogą znajdować się w nich drobinki zanieczyszczeń z poprzednich myć samochodów. Jeśli zależy Ci na utrzymaniu dobrej kondycji lakieru, nie zalecamy wizyty na myjniach automatycznych.

Równie szkodliwym sposobem pielęgnacji samochodu jest mycie ręczne bez wcześniejszego spłukania zanieczyszczeń. Jeśli przyłożysz gąbkę lub rękawicę do grubej warstwy brudu na lakierze, zarysowania auta są niemal pewne. W takim przypadku nie ma znaczenia nawet to, że użyjesz do mycia profesjonalnej rękawicy mikrofibrowej czy detailingowego szamponu samochodowego. Warstwa piachu, błota, kurzu i soli zadziała niczym papier ścierny. Mycie samochodu zimą powinno być nie tylko skuteczne, ale i bezpieczne dla samochodu.

Mycie wstępne, czyli najważniejszy etap zimowego mycia samochodu

Najważniejszym etapem mycia samochodu, nie tylko zimą, jest mycie wstępne. Pod tą nazwą kryje się zmiękczenie i spłukanie wierzchniego brudu z auta. Do mycia wstępnego samochodu służy piana aktywna, która jest w stanie rozpuścić błoto i ułatwić jego zmycie myjką ciśnieniową. Jeśli myjesz samochód zimą, upewnij się, że temperatura jest dodatnia. Dzięki temu piana nie przymarznie do karoserii i nie wyrządzi szkód. Nałóż ją na cały samochód, włącznie z kołami i nadkolami.

Prawidłowa technika takiego mycia polega na nakładaniu piany od dołu do góry, by najbardziej zanieczyszczone partie miały najdłuższy kontakt z detergentem. Po odczekaniu ok. 3-5 minut lub zaobserwowaniu wysychania piany, spłucz dokładnie cały samochód myjką ciśnieniową. Choć po takim myciu samochód może wydawać się czysty, w rzeczywistości pokryty jest niewielką warstewką brudu, tzw. filmem drogowym. Nie należy więc wycierać go do sucha ręcznikiem mikrofibrowym ani nakładać preparatów zabezpieczających, np. sealantów, wosków czy quick detailerów. Mycie wstępne auta to jedynie przygotowanie do mycia właściwego. Jeśli jednak osiągnięty efekt Cię zadowala, możesz zakończyć mycie samochodu w tym momencie i przejść do konserwacji uszczelek oraz zamków.

Jak myć samochód zimą?

Gdy już zmyjesz z auta wierzchni brud, np. własną myją ciśnieniową, wężem ogrodowym lub na myjni samoobsługowej, możesz przejść do mycia właściwego. Najlepiej sprawdza się technika mycia „na dwa wiadra”. W jednym z wiader powinna znajdować się woda z szamponem samochodowym, a w drugim – czysta woda. Drugie wiadro posłuży do wypłukania zanieczyszczeń z gąbki lub rękawicy. Dzięki temu nabierzesz świeżego detergentu znacznie czystszą rękawicą. Dobrym pomysłem jest zastosowanie tzw. grit guardów, czyli plastikowych kratek umieszczanych na dnie wiader. Zapobiegają one podnoszeniu z dna zanieczyszczeń i minimalizują ryzyko zarysowania auta podczas mycia.

Woda w obu wiadrach powinna być ciepła, ale nie gorąca. Zbyt duża różnica temperatur podczas mycia auta zimą mogłaby doprowadzić do pęknięcia szyb. Samochód umyj od góry, zaczynając od powierzchni poziomych, tj. dachu, maski i klapy bagażnika. Następnie przechodź w dół, kończąc na najbrudniejszych elementach, tj. progach i zderzakach. Nie zapomnij o wnękach drzwi. Choć opony i felgi zaleca się myć na początku, w okresie zimowym trudno wyobrazić sobie długotrwałe pędzelkowanie felg i szczotkowanie opon. Przy niskich temperaturach wystarczająco dużym poświęceniem będzie przemycie ich pozostałością wody po myciu karoserii. Najlepiej użyj do tego osobnej rękawicy mikrofibrowej, by zaoszczędzić tę podstawową, używaną do lakieru. Po myciu całego samochodu spłucz go wodą i przejdź do osuszania lakieru.

Jak wysuszyć samochód po zimowym myciu?

Po umyciu samochodu zimą warto poświęcić kilka chwil na jego konserwację. Zacznij od klasycznego osuszania karoserii ręcznikiem typu fluffy. Delikatnie przykładając ręcznik do elementów auta zbierz nadmiar wody. Unikaj kolistych ruchów i długich pociągnięć. Dobrej jakości ręcznik mikrofibrowy bez trudu samoczynnie wchłonie wodę. Tutaj dużym ułatwieniem jest wcześniejsze zabezpieczenie auta woskiem lub powłoką ceramiczną. Hydrofobowa powłoka zapobiega zaleganiu tafli wody.

Powszechnym problemem po umyciu samochodu zimą jest przymarzanie uszczelek. Woda wyrzucana pod dużym ciśnieniem z łatwością przedostaje się do uszczelek drzwi, a efektem są poranne kłopoty z otworzeniem samochodu. Aby tego uniknąć, po wymyciu auta osusz uszczelki drzwi oraz klapy bagażnika mikrofibrową ściereczką. Dobrym pomysłem jest także zabezpieczenie ich specjalnym preparatem w sztyfcie lub sprayu.

Drugi etap zimowego osuszania to wydmuchanie wody z zakamarków, tj. szczelin samochodu, kratek, zamków, klamek itd. Dzięki temu zamarzająca woda nie doprowadzi do pęknięcia żadnego z elementów. Najlepiej użyć do tego sprężonego powietrza. Jeśli myjesz samochód zimą na myjni samoobsługowej, do wydmuchania wody wystarczy już sam pęd wiatru podczas drogi powrotnej. Pamiętaj jednak o tym, że tuż po opuszczeniu myjni działanie hamulców może być pogorszone. Przed wyjazdem na drogę publiczną zahamuj kilka razy, by usunąć wodę i lód z tarcz hamulcowych. Przeczytaj też nasz artykuł o tym, jak bezpiecznie jeździć zimą.

Mycie bezwodne i bez spłukiwania – dobra alternatywa na mycie samochodu zimą

Jeśli nie masz warunków do klasycznego mycia i nie możesz spłukać samochodu po myciu szamponem, wypróbuj inne metody. Ciekawym sposobem na mycie samochodu zimą jest tzw. mycie rinseless, czyli mycie bezwodne. Przebiega ono w taki sam sposób jak mycie klasyczne, jednak szampon samochodowy rinseless nie wymaga spłukiwania. Tworzy niewielką ilość piany i jest opracowany w taki sposób, że wystarczy wytrzeć samochód do sucha ręcznikiem.

Jeszcze ciekawszą metodą mycia auta zimą jest tzw. mycie waterless. W myciu bezwodnym nie używa się wiadra z wodą, więc możesz tak wyczyścić samochód nawet we własnym garażu – ilość wody na posadzce będzie minimalna. Na czym ono polega technika waterless i jak umyć w ten sposób samochód? Po myciu wstępnym udaj się do zadaszonego i osłoniętego przed wiatrem miejsca. Rozcieńcz szampon waterless z wodą i przelej do butelki ze spryskiwaczem. Spryskaj obficie niewielki panel, np. połowę maski, a następnie zbierz pozostałości brudu miękką ściereczką. Do wyczyszczenia kolejnych elementów użyj czystej strony ściereczki. Składając ścierkę na dwa razy otrzymasz 8 takich stron. Do kompletnego umycia samochodu tą techniką potrzebujesz ok. 5-10 ścierek mikrofibrowych. To dość czasochłonna metoda, ale warta rozważenia zimą. Sprawdź też, jakie inne akcesoria przydadzą Ci się zimą i ułatwią korzystanie z samochodu w tym okresie.