
Jak dbać o używany samochód, by służył jak najdłużej?
Filtry i płyny
Podstawowe czynności serwisowe w każdym, nie tylko używanym, aucie to wymiana filtrów i płynów. Regularna wymiana filtrów paliwa, powietrza i oleju zapewni silnikowi pracę w optymalnych warunkach, co przedłuży jego żywotność. Równie ważne są płyny: olej silnikowy, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy czy olej do wspomagania kierownicy. Warto pamiętać też o często pomijanym oleju do skrzyni biegów — on też może wymagać wymiany.
Choć każdy producent samochodu określa konkretne interwały wymiany płynów i filtrów, warto kontrolować je częściej, m.in. przed każdym dłuższym wyjazdem. Jeżeli wykorzystujemy samochód używany w trudnych warunkach, np. w mieście, terenie górzystym, miejscu o dużym zapyleniu lub jeździmy z przyczepą, warto skrócić moment wymiany oleju silnikowego.
Regularne przeglądy
Wiele usterek w aucie używanym nie daje widocznych objawów od samego początku. Niektóre z nich zauważymy dopiero w stacji diagnostycznej. Uszkodzenia opon, przewodów układu hamulcowego czy elementów zawieszenia są bardzo groźne i mogą być niczym bomba z opóźnionym zapłonem. Oprócz corocznych badań technicznych warto zadbać o to, by auto – szczególnie używane – miało także dodatkowe przeglądy, np. w czasie wymiany płynów eksploatacyjnych czy zmiany opon. To nieduży koszt, a znacząco podnosi bezpieczeństwo i żywotność używanego samochodu.
Części eksploatacyjne
Aby samochód używany służył jak najdłużej, należy jak najszybciej wymieniać wyeksploatowane części. Jeden uszkodzony element może być przyczyną przyspieszonego zużycia innych części, co prowadzi do znacznie większych spustoszeń. Szczególnie widoczne jest to w przypadku zawieszenia, gdzie nawet drobny luz na tulei może być przyczyną poważnych usterek.
Choć na rynku znajdziemy wiele zamienników o przyzwoitej jakości, najlepiej skorzystać z oryginalnych części zamiennych do aut używanych. Wówczas mamy pewność, że są dokładnie takie, jak przewidział to producent naszego samochodu używanego. Chodzi nie tylko o same wymiary elementu, ale i skład materiału, technikę produkcji, odporność na przenoszenie sił, zabezpieczenie przed korozją itd. Największy dostęp do oryginalnych elementów mają sieci ASO, w których możemy serwisować nie tylko kilkuletnie, ale także używane samochody.
Opony i regulacja zawieszenia
Czynnikiem mocno przyspieszającym zużycie samochodu używanego jest nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół. Powoduje to nie tylko szybsze i nierównomierne ścieranie się ogumienia, ale i bardzo duże przeciążenia zawieszenia oraz układu kierowniczego auta. Powstałe w ten sposób luzy obniżają precyzję prowadzenia samochodu i mogą stanowić poważne zagrożenie na drodze. Duże znaczenie mają nawet tak pozornie błahe rzeczy, jak ciśnienie powietrza w oponach auta używanego. Nierównomierne ciśnienie często jest przyczyną ściągania samochodu na bok, zwiększonego zużycia paliwa, a w skrajnych przypadkach także rozsadzenia opony.
Styl jazdy
Wpływ stylu jazdy na stan samochodu używanego jest bardzo duży, dlatego trudno wymienić wszystkie jego aspekty. Warto więc skupić się na tych najbardziej oczywistych. Żywotność auta używanego zwiększymy m.in. rozgrzewając silnik do temperatury roboczej przed pierwszym mocniejszym dociśnięciem pedału gazu. Nie należy jednak rozgrzewać silnika auta na postoju. Jest to nieekonomiczne, nieefektywne i grozi mandatem. Znacznie lepiej ruszyć powoli, pamiętając o unikaniu wysokich obrotów.
W aucie używanym z silnikiem z turbosprężarką znaczenie ma też schłodzenie turbiny po długiej trasie. Wystarczy na kilka kilometrów przed miejscem docelowym obniżyć obroty silnika i postawić na spokojną jazdę. Nie warto jednak przesadzać w drugą stronę, bowiem nadmierny ecodriving (oszczędna jazda z niskimi obrotami silnika), również może być bardzo wyniszczający dla silnika używanego auta. Pamiętajmy tez o tym, by unikać używania samochodu wyłącznie na krótkich, kilkukilometrowych dystansach. Jednostki wysokoprężne wymagają regularnego „przepalania” filtra cząstek stałych, co wymaga dłuższej jazdy z nieco wyższymi obrotami.
Pielęgnacja samochodu używanego
Choć za stan karoserii odpowiada w szczególności technologia zabezpieczenia antykorozyjnego oraz warunki, w których użytkujemy samochód, nie można zapomnieć innym czynniku: pielęgnacji samochodu używanego. Regularne mycie, usuwanie trudnych zanieczyszczeń (np. zaschniętych owadów, pyłu z klocków hamulcowych, żywicy, drobin asfaltu) i zabezpieczenie samochodu to przepis na jego długą żywotność auta używanego.
Samo opłukanie samochodu myjką ciśnieniową niestety nie wystarczy. Do gruntownego mycia „na dwa wiadra” przydadzą nam się jeszcze piana aktywna, dobry szampon i środki do dekontaminacji lakieru. Oczyszczony lakier warto natomiast zabezpieczyć za pomocą wosku, sealantu lub powłoki ceramicznej. Stworzą one hydrofobową osłonę, która ochroni lakier auta używanego przed słońcem, brudem i wilgocią.
Podobna troska przyda się wnętrzu samochodu używanego. Płyny APC do czyszczenia kokpitu, dressingi do plastików, mleczka do pielęgnacji i konserwacji skóry — profesjonalne kosmetyki sprawią, że kabina pasażerska samochodu będzie wyglądała jak nowa, nawet w kilkunastoletnim aucie używanym. Domowy autodetailing to przy okazji świetna rozrywka, która może dać mnóstwo satysfakcji.
Podsumowanie
Nie trzeba być miłośnikiem motoryzacji, by zadbać o własny samochód używany. To rzecz, która jest opłacalna. Dbając o regularne przeglądy i pielęgnację realnie zmniejszamy ryzyko kosztownych usterek auta używanego, a przy okazji spowalniamy jego utratę wartości. Nie można zapomnieć też o bezpieczeństwie, które w zadbanym samochodzie używanym jest znacznie wyższe.