Checklista: te rzeczy musisz sprawdzić kupując używany samochód.

Od czego zacząć sprawdzanie używanego samochodu? Od checklisty! Solidny plan działań to podstawa, dlatego pomożemy Ci skontrolować nawet najgłębsze zakamarki kupowanego auta. Ich pominięcie mogłoby być równoznaczne z przykrą niespodzianką, która zaskoczyłaby Cię już po fakcie. Odhacz sprawdzone rzeczy i miej je z głowy! Oto lista rzeczy do sprawdzenia przed zakupem samochodu.

Samochody używane – checklista:

1. Nadwozie

  • Ogólne wrażenia – wiele uszkodzeń będzie widocznych już na pierwszy rzut oka (wgniecenia, różnice w odcieniach lakieru, itp.).
     

  • Szczeliny – dzisiejsze samochody nowe i używane są spasowane bardzo dokładnie. Jeśli szczeliny pomiędzy elementami karoserii, lampami i innymi częściami są różne oraz nierówne, być może auto jest powypadkowe.
     

  • Lakier – do jego skontrolowania najlepiej użyć prostego miernika do lakieru. Podpowie Ci, w którym miejscu dokonywane były poprawki blacharskie. Wynik fabryczny to ok. 80-120 μm. Jeśli element był jedynie lakierowany, miernik pokaże ok. 150-190 μm. Większe wartości mogą świadczyć o tym, że w ruch poszła także zaprawa szpachlowa.
     

  • Rdza – każde ognisko rdzy to potencjalny wydatek. Skontroluj zwłaszcza progi, podwozie, dolną część drzwi, podłogę bagażnika oraz nadkola - to najczęstsze ogniska korozji.
     

  • Szyby – sprawdź, czy nie posiadają rys i odprysków. Mogą być one powodem zatrzymania dowodu rejestracyjnego, a koszt wymiany szyby to kilkaset złotych. Szczególnie narażona na uszkodzenia jest szyba przednia, gdyż uderzenia kamieniami to codzienność. Oznaczenia na szybach podpowiedzą Ci zaś, czy wszystkie pochodzą z tego samego roku i nie były nigdy wymieniane.
     

  • Lampy – nierówno zamontowane lampy to częsty widok po stłuczce. Owszem, mogła być ona niewielka, jednak nie ufaj na słowo. Poproś o przedstawienie zdjęć z kolizji. Jeśli uszkodzenie rzeczywiście było niegroźne, sprzedawca nie będzie miał nic do ukrycia. Przy okazji sprawdź, czy lampy nie są zmatowione lub wypalone.
     

  • Ogumienie – nierównomiernie zużyte ogumienie może być sygnałem, że samochody mają coś nie tak z geometrią. Powodem może być brak ustawienia zbieżności, ale i nieumiejętna naprawa powypadkowa.
     

  • Felgi – po pierwsze, warto sprawdzić, czy nie ma na nich pęknięcia. Druga rzecz – czy nie zostały podmienione na gorsze (względem ogłoszenia w Internecie).
     

  • Drzwi – powinny zamykać się delikatnie i gładko oraz pracować bez oporów.
     

  • Zamki – sprawdź, czy centralny zamek obsługuje wszystkie drzwi (oraz bagażnik).

2. Komora silnika

  • Czystość – silnik jest idealnie wyczyszczony? To najprawdopodobniej nie pedantyzm właściciela, a próba zatuszowania wycieków silnika.
     

  • Olej – niski poziom oleju lub jego wysokie zużycie świadczą o tym, że właściciel nie dbał o silnik. Mogą być kłopoty z wyciekami lub spalaniem oleju. Spytaj też o rodzaj oleju, markę oraz ostatnią wymianę.
     

  • Płyn chłodniczy – czerwoną lampkę powinna zapalić rdzawa barwa płynu chłodniczego oraz plamy oleju. Mogą one wskazywać na usterkę uszczelki pod głowicą. Na rynku dostaniesz testery UPG zakładane na zbiorniczek wyrównawczy.
     

  • Paski (osprzętu oraz rozrządu) – nie powinny być przetarte, poplamione lub pęknięte. Dla bezpieczeństwa i tak najlepiej wymienić rozrząd tuż po zakupie.
     

  • Świece – wykręcenie świec pozwoli sprawdzić, czy mieszanka paliwowo-powietrzna jest prawidłowo spalana. Obecność oleju może świadczyć o wypalonej uszczelce pokrywy zaworów.
     

  • Kielichy – kielichy kryjące kolumny MacPhersona w żadnym wypadku nie powinny być zardzewiałe.

3. Wnętrze

  • Stan foteli, kierownicy, pedałów oraz gałki zmiany biegów – informacja o rzeczywistym przebiegu, jaki mają samochody.
     

  • Kierownica – kolor kierownicy odbiegający od reszty kokpitu może być sygnałem o tym, że została ona wymieniona. Powodem może być np. wybuch poduszek powietrznych lub duże jej zużycie.
     

  • Radio – sprawdź, czy działają wszystkie głośniki.
     

  • Klakson – niedziałający klakson będzie sporym problemem w uzyskaniu przeglądu.
     

  • Sterowanie fotelami – to mechanizm, który lubi się psuć.
     

  • Podnoszenie szyb – opuść na sam dół wszystkie szyby. Chrobotanie może być oznaką zużytych szczotek silniczków elektrycznych.
     

  • Nawiewy – nieprzyjemny zapach z nawiewów może oznaczać zużycie filtra kabinowego lub awarię klimatyzacji.
     

  • Klimatyzacja – nienabita klimatyzacja nie istnieje. Jeśli wnętrze auta nie schładza się w ciągu kilku minut ani o jeden stopień C, klimatyzacja jest po prostu popsuta. Sprawnie działająca klima schłodzi wnętrze o kilkanaście stopni już po kwadransie.
     

  • Podświetlenie – skontroluj nie tylko podświetlenie tablic, ale i deski rozdzielczej, przycisków, drzwi, kabiny oraz bagażnika.
     

  • Kontrolki – powinny gasnąć w odpowiedniej kolejności. Jeśli jest inaczej, być może zostały  zmostkowane. To popularne oszustwo nieuczciwych handlarzy ukrywających usterkę.
     

  • Wilgoć – nadmierna wilgoć we wnętrzu możne oznaczać, że karoseria przecieka lub auto jest popowodziowe. Sprawdź, co dzieje się pod dywanikami.
     

  • Lusterka – uszkodzony mechanizm uniemożliwi Ci ich ustawienie.
     

  • Ogrzewanie tylnej szyby – brak możliwości włączenia ogrzewania tylnej szyby utrudni Ci jazdę zimą oraz jesienią.
     

  • Systemy – sprawdź działanie każdego systemu w aucie, nawet tego najbardziej błahego. Nawet jeśli go nie potrzebujesz, to wiedza ta posłuży Ci do negocjowania ceny.

4. Jazda testowa

  • Silnik – powinien bez trudu odpalać, pracować równo i z łatwością wkręcać się na obroty. Przed dynamiczną jazdą rozgrzej go do temperatury roboczej. Nie powinien przygasać, falować, chrobotać ani szarpać.

     

  • Sprzęgło – rozpędź samochód do 40 km/h, wrzuć 4 bieg i dodaj gazu. Jeśli wzrosną obroty, a samochód nie będzie znacznie przyspieszał, masz do czynienia ze ślizgającym się sprzęgłem.

     

  • Koło dwumasowe – szarpnięcia podczas ruszania oraz drgania na lewarku skrzyni biegów to jedne z popularniejszych symptomów uszkodzonego koła dwumasowego.

     

  • Układ kierowniczy – nie powinien posiadać dużych luzów. Sprawdź przy okazji, czy samochód nie ściąga na którąś ze stron.

     

  • Układ wydechowy – głośny układ wydechowy jest powodem do zatrzymania dowodu auta.

     

  • Prowadzenie – wykonaj kilka „bujnięć” w lewo i prawo. Samochód powinien momentalnie odzyskiwać stabilność. Jeśli jest inaczej, amortyzatory kwalifikują się do wymiany.

     

  • Dym z rury wydechowej – biały lub niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej może oznaczać problemy ze szczelnością silnika, zaś czarny (w przypadku silników diesla), problem z wtryskami.

     

  • Hamulec ręczny – nie możesz znaleźć wystarczająco dużego wzniesienia do testów? Zaciągnij ręczny i spróbuj ruszyć.

     

  • ABS – po gwałtownym naciśnięciu pedału hamulca nie może zablokować się żadne koło, a auto powinno jechać prosto. Uwaga! Sprawdzaj to tylko w bezpiecznych warunkach.

     

  • Bicie na kierownicy – świadczy o złym wyważeniu kół lub usterce opony.

     

  • Skrzynia biegów – biegi powinny wchodzić precyzyjnie i bez oporów. Zwróć uwagę na łatwość wrzucania wstecznego.

5. Dokumenty

  • Ubezpieczenie OC – samochody muszą posiadać polisę. Jej brak uniemożliwi Ci przeprowadzenie jazdy próbnej.

     

  • Ważne badanie techniczne – podobnie jak ubezpieczenie, jest niezbędne aby wyjechać samochodem na drogę publiczną.

     

  • Karta pojazdu – każdy samochód używany zarejestrowany po raz pierwszy po 1999 roku powinien posiadać kartę pojazdu.

     

  • Właściciel pojazdu – sprawdź, czy właściciel pojazdu i osoba sprzedająca Ci samochód to ta sama osoba. Unikaj umów „in blanco”, które mogą uniemożliwić Ci dochodzenie swoich praw w przypadku wykrycia wad ukrytych auta.

     

  • Numer VIN – numer VIN w dokumentach musi zgadzać się z tym wybitym na karoserii samochodu. Uwaga, nie dotyczy to już silnika, który jest częścią zamienną i mógł być wymieniony.

     

  • Instalacja gazowa – jeśli samochód posiada instalację gazową, informacja o niej musi być zawarta w dowodzie rejestracyjnym. Podobnie rzecz wygląda w przypadku haka.

Czynności z naszej checklisty wykonasz bez problemu samemu, nie posiadając większej wiedzy mechanicznej. Nie zastąpią one pełnego przeglądu w specjalistycznym serwisie, jednak w wielu przypadkach pozwolą Ci odsiać osobowe czy użytkowe samochody używane niewarte uwagi. To duża oszczędność na niepotrzebnych przeglądach lub zatrudnieniu specjalisty. Gdy Twoje wymarzone auto zaliczy poprawnie nasz test, zabierz je dodatkowo na pełną kontrolę w warsztacie. Pamiętaj także, aby korzystać wyłącznie z renomowanych i sprawdzonych miejsc sprzedających samochody używane. Nieuczciwi handlarze mogą uśpić Twoją czujność.

Samochody używane dokładnie sprawdzone

Nasza lista kontrolna ma aż 117 punktów. Każde auto używane, które odkupujemy do naszego programu musi przejść pozytywnie całą kontrolę. To oznacza, że jego stan techniczny został dokładnie sprawdzony, a historia i przebieg są pewne. W Das WeltAuto oferujemy samochody używane osobowe i użytkowe różnych marek: Audi, Volkswagen, Volvo, BMW, Mercedes-Benz, Ford, Renault, Opel, Peugeot, Toyota i więcej.  Dostępne warianty to diesel i benzyna. Polska obfituje w salony, w których dostępna jest oferta Das WeltAuto. Zobacz wszystkie ogłoszenia, znajdź salon i wybierz swój samochód marzeń!